http://oi42.tinypic.com/ab2e86.jpg

19. 9. 2011

Proč nejím maso - Osobní pohled na věci o kterých možná nechceš vědět

Podle některých diskuze o mase do hip hopu nepatří. Opravdu? Tito uměci jsou vegani nebo vegetariáni: Vladimír 518 (PSH), Supa (Moja reč), KRS One, Stic.Man (Dead Prez), Chuck D (Public Enemy), Promoe (Looptroop), Masta Killa (Wu-Tang Clan), Dr. Dre (NWA), Zack de la Rocha (Rage Against The Machine), Michael Franti, Erykah Badu, Goodfellas Mafia, Albino, Bonus, Křik z ticha a další. Minule můj pohled na život bez drog někoho naštval, ale i potěšil. Nicméně i teď budu čistě subjektivní a nepíšu univerzální pravdy. Toto je moje cesta, vaši si musíte zvolit sami.
K rozhodnutí nekonzumovat zvířata mne přivedli dvě zjištění:
1) Podporovat průmysl, který ze živých tvorů dělá produkty bez nároku na cokoliv, není správné.
2) Výše zmíněný průmysl dělá z masa jed do těla.

Naše společnost má spoustu řečí o toleranci, spravedlnosti, ale jsou to jenom kecy. Klidně většina z nás toleruje koncentrační tábory pro zvířata v našich lidských komunitách. Kolik z vás je ochotno čelit realitě velkochovů a masových vražd - porážek? Kolik z Vás by jedlo maso, kdybyste si zvíře museli zabít? Někdo namítne: "Ale vždyť v přírodě se zvířata přirozeně pojídají? Člověk lovil zvířata." Co je přirozeného na továrnách, degradaci života na zdroj hmoty? Velkochovy negují důvod existence predátorů, což je přirozený výběr - útěk silnějšího a smrt nemocného. Jatka nemají s přirozeným zkvalitňováním genetického kódu nic společného. Narušuje evoluci, narušuje běh přírody. Vlk nikdy nezabije zdravé a silné zvíře. My jsme ten nástroj vývoje v přírodě zavřeli mezi zdi a udělali z něj fabriku na smrt.

Opravdu jsi lovec? Opravdu jsi masožravec od přírody? Tak přestaň jíst anonymní čisté zabalené zboží v igelitu. Běž, zařízni zvířeti hrdlo. Dívej se mu do očí, nech ho chrčet a sleduj bubliny z vytékající krve. Sleduj jak se dusí. Pokud to nedokážeš, proč jíš maso? Není to pokrytectví? Prosím buďte k sobě aspoň natolik upřímní, že se podíváte na film Earthlings, ať víte, co máte na talíři.
Tofu, něco jako sójový sýr
A nebavíme se tu o nějakých malých číslech, o etickém umírání. Bavíme se tu o honbě za ziskem, který se nezastaví před miliardami mrtvých zvířat, levných, velmi sadistických a brutálních metodách umírání. Skutečné a nefalšované peklo. Argument, že s tím zvířata souhlasí je absurdní. Dejte zvířeti vybrat mezi vězením v hovnech s jedinou vyhlídkou na bolestnou smrt, a rozkvetlou loukou... Ale zajímavý je argument, že zvířata jsou slabší a hloupější než my, že by nám měli sloužit. Proč mi tohle připomíná povídání otrokářů o černoších a nacistů o židech? A proč teda nejíme děti? Jsou hloupější a slabší než my. Proč chráníme děti a zvířata ne? Zvířata jsou svým vnímáním věčné děti. A stejně tak jsou krásné a neviné. Tento naprosto zásadní nedostatek soucitu odráží i jiné problémy ve světě - počty znásilnění, války, genocidy, ekocidy...
Dokážeš zabít zvíře ?
Opravdu je "Nezabiješ!" pošetilost? Opravdu je heslo, nečiň druhým to, co nechceš, aby se dělo tobě, prázdná fráze? A co nás dělá nadřazené nad zvířata? Běháme rychleji než gepard? Jsme silnější než gorily? Máme lepší paměť než slon? Lepší čich než pes? Držíme víc při sobě než včely? Lidi z nás prý dělá emaptie, vcítění se do druhého. Opravdu? Dokonce i některé lvice se starají o opuštěné mláďata gazely. Někteři lidští rodiče brutálně týrají své děti. Dokonce i vlci a jiná zvířata vychovali lidská mláďata.Vlci, krom vzteklinou nemocných jedinců, nikdy nenapadli člověka. Zato člověk je téměř vyhubil.  Tak co nás dělá lidmi? Není to ta neskutečná brutalita ke všemu a hloupost s jakou zacházíme s nástroji? Ano hloupost! Protože z nástrojů jsme udělali zbraně a zabíjíme, jak sami sebe navzájem, tak pomalu celou planetu. To z nás dělá pronikavě inteligentní druh? To co zvládneme my s architekturou zvládne líp jedno termitiště. To co my děláme s technologiemi, překoná doslova levou zadní pavouk se sítí.


vegan dezert
Psa, prase, kočku, kuře bych nejedl. Mám respekt ke zvířátům. Jsou to mí přátelé a kámoše nežeru. Stejně jako židé pro mne nejsou zdroj na stínítka od lampa zdorjem pro mýdla, tak pro mne nejsou zvířata zdrojem jídla. Z této jedoduché myšlenky o jídle jsem se dostal k etice neubližovat zvířatům. Vegetariánskou stravu vnímám jako cestu k veganskému životnímu stylu. Nechci nic, co je ze zabitých zvířat, nic co obnáší jejich utrpení, co je na nich testováno a podobně. Dost mi v tom pomohl prozřít Michal Kolesár: "Neubližuju, kde nemusím."
A teď k tomu zdraví. Od té doby co nejím maso, se cítím čerstvý a probuzený. Nemám jako dříve problémy s trávením. Zhubl jsem a zlepšila se mi fyzička. Pracoval jsem předtím, než jsem přestal jíst maso, celé léto na jatkách. V životě sem neviděl něco tak nehygienického a čistotou odbytého. Úplatky kontrol, alkoholismus pracovníků, smrad, rozklad... Už nic by mne nepřesvědčilo konzumovat maso od té firmy a nedělám si iluze,  že to jinde je lepší. Masožravci, kteří argumentují přírodou, asi spadli z měsíce.



Potravinová pyramida

pomazánka
Víte, jak vypadá potarinová pyramida obsahující maso? Živočišné produkty, včetně masa, jsou v horní části. V HORNÍ MENŠÍ ČÁSTI. Lékaři globálně doporučují stavět  pestrou stravu na rostliných zdrojích. To nás přivádí k tomu, proč je taková epidemie rakoviny, infarktů a nadváhy. Protože živočišný tuk je hůř zpracovatelný, než ten rostliný. Pokud na zpracování živočišných tuků nemá tělo energii, v horším případě ucpe cévy, v lepším jej tělo uloží do podkožního tuku na pozdější strávení. To je taky důvod proč 97% vegetariánů nejsou obézní. Jistým zoufalým řešením je pít alkohol, který štěpí živočišné tuky. Abstinenti masožravci trpí infarkty a vegani pijani jsou naopak rozežíráni chlastem za živa. Proto jsem přesvědčen, že nekonzumovat žádný alkohol a žádné živočišné tuky, je nejzdravější volba. Ale to je jen jeden nezdravý efekt masa. Další jsou plísně v mase, stresové hormony v mase, antibiotika, atd.
Veganská potravinová pyramida

Tempeh, chutně upravené sójové boby
Je zdravé nebo nezdravé jíst maso? A proč tyto otázky vyplavou na povrch jen s masem? Proč se teď nestaráš, jestli jíš zdravě? Někdy jsou tyto dotazy a pochyby obranou ega před strachem, že člověk páchá špatné věci. Neřknu-li , když je konzument masa agresivní na toho, kdo maso nejí. To je vyloženě obrana jedince před tím, že by se mohl dostat do pozice špatného člověka. Strach z pravdy. Strach z toho, že bych mohl být blb.
Samozřejmě, když člověk bude kašlat na stravu bude nemocný. A je jedno jestli s masem nebo bez něj.
A co chuť? Gurmánský požitek? Co se týče mne, neměl jsem žádné obavy, že přijdu o chutnou stravu. Něco tak malicherného nezastaví mou duchovní revoluci. Jím abych žil, ne naopak. Pravda je taková, že je to s gurmánstvím úplně naopak. Začal jsem chodit do zravé výživy a objevovat nové chutné potraviny. Naučil jsem se dobře (mnozí povtrdí :-) vařit, starat se o moje zdraví skrze jídlo. Nejenom, že se s jídlem neomezuju, ale ještě jsem se emancipoval. Už to bude pár let co nejím maso a ještě jsem nebyl nemocný, což se o době předtím nedá říct.
Abych to shrnul. Nechci se podílet na zvířecím holokaustu, nechci si do těla cpát rozkládající mrtvoly.

Dobré odkazy:
http://stopspeciecizmu.blogspot.com/
http://www.vegan-fighter.com/
http://michalkolesar.net/
http://www.svobodazvirat.cz/
http://www.veganska-asociace.cz/
http://www.vegetarian.cz/
http://www.vegspol.cz/
http://www.goveg.cz/
http://www.boo.cz/
http://www.jedlo.sk/
http://www.veganskaetika.blogspot.com/


7 komentářů:

  1. Jojo, je to parádně napsaný!! A fakt, je to tak.... já na to koukám jako novic ještě trošku roztěkaně a neohrabaně. Nicméně dlouho mě trápilo, jakou mělo jídlo cestu na můj talíř, takže jsem posledních pár let jedla maso aspoň o trochu míň, než dřív. Jednou v pořadu Pod pokličkou, věnovanýmu vegetariánský stravě, tam byla popisovaná cesta intoxikace bílkovin a že je výhoda pro ty, kdo umějí trávit potraviny obsahující bílkoviny s nejkratší cestou, tzn. rostlinné, což člověk velmi dobře umí (masožravci taky umí, ale mnohem hůř. Bílkovina, kterou jíme v mase, je ta bílkovina z rostlin, odjinud prvotní bílkovinu ani sehnat nedokážeme. Maso je sýto zachytávající bílkoviny z rostlin ale i mnoho dalších nežádoucích látek pro naše tělo - toxiny, ty se odbourávají s nedostatkem vlákniny a zeleniny minimálně, a proto v tkáni povětšinou zůstávají. Sežere-li kráva rostlinu s běžným minimálním a zanedbatelným obsahem toxických látek a sežere-li tuto krávu pes, dostane do sebe dvojitou dávku toxických látek(než kdyby snědl jen luštěninu,kterou ale neumí trávit), se kterými je jeho tělo schopno se vypořádat, ale možná taky ne.. Každopádně, dostane-li se nám na talíř pes, je cesta bílkovin prodloužena a ověnčena vyšším množstvím toxinů než je maso krávy. Vyplynulo mi z toho, že jíst maso je dokonce tedy nevýhodné. Po shlédnutí dokumentu "léčení rakoviny zevnitř", jsem konečně pochopila, že jinudy cesta nevede. Růst rakoviny totiž podporujou bílkoviny z masa a živočišných produktů. Ve 20 letech života má v sobě člověk už rakovinu, která není vidět ani cítit, ve 30 vybublá i na povrch, ve 40 bojuje o život a v 50 umírá. Věřím tomu a od té doby už měsíc nejím maso. 3 argumenty pro mě: čím delší cesta bílkoviny, tím jedovatější je; bílkoviny z masa, mléka a vajec podporují růst rakovinového nádoru a nejdůležitější nakonec: taky nechci jíst kamarády!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě jedna zajímavá zkušenost: syrový maso bych nepozřela, maso vařený ve vodě bez !rostlinných! přísad jako jsou koření a bylinky, mi rozodně nechutná. Obyčejnej libeček má lepší chuť bez masa než maso bez libečku! Maso mi proto připadá jako vsugerovaná dobrota, o níž mnoho lidí tvrdí, že bez ní nedokáže žít. Z vlastní zkušenosti vím, že se bez něj obejít dá, a to jsem tvrdila před lety totéž. Je to naučeno od rodičů a chce to zamyslet se.... !!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím souhlasím,taky si myslím,že je to jen naučená "nezbytná dobrota pro život" ...

      Vymazat
  3. Je to už velice starý článek, takže možná reaguji zbytečně, každopádně bych chtěl zanechat jen pár slov. Přestože mé stravování není vyloženě vegetariánské (raději používám označení "bezmasé"), jsem poměrně velký fanda této stravy. Sdílím a rozumem mám přijatou celou řadu argumentů podporujících toto stravování, ale jsou i takové, které vegetariáni také často používají, které naopak vidím jako velmi laciné, neplatné a minimálně střízlivým rozumem snadno vyvrátitelné (nebo alespoň navrtatelné). Co mi ale přijde jako největší zlo pro snahy lidí snižovat např. utrpení zvířat ve velkochovech cestou motivace veřejnosti k vegetariánství, jsou tak špatně a škodlivě napsané články, jako je tento. Pokud chtěl autor článkem oslovit pouze stejně smýšlející, pak je takový článek zbytečný a pouze tu zabírá místo. Smysl by měl, kdyby jím chtěl autor přimět k zamyšlení právě lidi, kteří se svým životem podílejí na existenci velkochovů aj. nešvarů. Bohužel je ale napsaný tak, že onoho "masožrouta" spíše popudí (ať už stylem nebo množstvím hloupostí) a postaví do přímé opozice. Přeji všem fandům vege hlavně co nejméně takovýchto článků! ;o) Svá tvrzení dovedu poměrně detailně zdůvodnit, ale jednak asi nemá cenu psát reakci na rok a půl starý a zřejmě (díky bohu) zapomenutý článek a jednak by se jeho "rozbor" zřejmě nevešel do kapacity, kterou toto okénko umožňuje. Mějte se.

    OdpovědětVymazat
  4. Po roce vegetariánství jsem přešla na veganství... nikdy jsem neudělala lepší rozhodnutí než bylo tohle.. kéž by víc lidí dospělo k podobnýmu rozhodnutí jako já.. aspoň něco můžeme udělat pro svět..

    OdpovědětVymazat
  5. Článek jsem prolítla zběžně, ale na co jsem opravdu alergická je ta pyramida, blbost z 80.tých let z USA a vidím ji všude i u výživových poradců v dnešní době... naštěstí se dnes hodně propaguje tento talíř a za něj bych ráda poděkovala, myslím, že karnistům sedí lépe a je i šetrnější http://www.margit.cz/files/2012/11/zdravy-talir-2013.jpg

    OdpovědětVymazat
  6. dakujem za clanok, cenim si ho

    OdpovědětVymazat